lördag 6 januari 2018

Fläskfilé med parmesan.

Hej! Jag har haft problem med tiden, livet och att lägga upp bilder här på bloggen en längre tid men tänkte nu göra ett försök. Matlagningen har fått stå åt sidan under en längre tid då fokus legat på barn, jobb och plugg. Men nu känner jag mig redo och peppad att återuppta detta och hoppas att ni vill följa med!

En vän tipsade mig för ett tag sedan om ett bra recept med oxfilé och ikväll fick jag för mig att det måste hå nästan lika bra att göra en liknande rätt med fläskfilé...

Ni får ha lite överseende med mina mått och stekgrader/tider. Jag lagar oftast mat på känn...




Fläskfilé med parmesan på salladsbädd

4 portioner

800-1000 g fläskfilé
En påse blandad sallad
Olivolja
Tryffelolja
Parmesan
Flingsalt
Svartpeppar
Smör

Eventuella tillbehör


Gör så här: förbered eventuella tillbehör. Skölj salladen noga och använd gärna en salladsslunga för att få salladen torr. Rensa fläskfilén, slå på ugnen på 200 grader och hetta upp en stekpanna på hög värme. Lägg i olivolja och en klick smör, stek fläskfilén tills den får färg på samtliga sidor. Salta och peppra. Ta sedan upp filén och lägg den i en ugnsfast form. Häll över stekskyn från pannan. Stoppa sedan in köttet i ugnen i ca 10 minuter, använd gärna stektermometer för korrekt temperatur då saften från griskött inte ska vara blodig. Ta ut köttet, lägg på en skärbräda och låt vila i ca 10 minuter. Skär därefter köttet i tunna skivor med vass kniv, använd gärna en filékniv. 

Lägg salladen på ett stort fat eller i en stor form, lägg därefter på köttet. Ta en rejäl nypa flingsalt och svartpeppar över alltihop. Ringla sedan olivolja, droppa lite tryffelolja och hyvla slutligen rejält med parmesan. 
Serveras med fördel med grillade grönsaker, en god sallad, hasselbackspotatis eller färsk pasta. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar