måndag 24 oktober 2016

Vegetarisk pasta!

På måndagar kör vi meatfree Monday här hemma och till min sambos stora förtret har jag fått dille på tomatsås. Jag har alltid tyckt det varit så himla krångligt med tomatsås innan men när jag sänkt prettonivån lite har den faktiskt blivit riktigt god! Pastan är en variant av en pasta min F.d sambo lagade ofta. Det är några moment och hettan i pastan gör den inte helt barnvänlig, men det går såklart att anpassa precis som man vill!




Vegetarisk pasta med tomatsås

4 personer:

Tomatsås:
1 burk krossade tomater à 400g
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
3 msk olivolja
1-2 nypor socker
1/2 kruka färsk basilika
Svartpeppar
Flingsalt


Spaghetti för 4 personer

1 röd chili
2 cm färsk ingefära
2-3 vitlöksklyftor
olivolja ca 1 dl

Parmesan eller Pecorino
ruccola
1-2 avokado

Gör så här: Börja med tomatsåsen för den ska koka länge. Skala lök och vitlök, dela löken i två halvor. Vitlöksklyftorna ska vara hela. Hetta upp Olivoljan i en kastrull och lägg ner lök och vitlök och låt puttra, de ska inte få färg. Häll sedan på tomater, strimlad basilika, salt och socker och låt koka i ca 30 min. Smakar därefter av och tillsätt peppar samt salt eller socker vid behov. Låt sedan koka ytterligare ca 30 min. Tomatsåsen är färdig efter ca 45-60 min totalt beroende på hur mycket sötma ni vill koka fram från tomater och lök. 

När såsen puttrat i 30 min, börja koka upp pastavatten och finhacka vitlök och ingefära, skär sedan chilin i tunna skivor. Ju fler frön ni lämnar kvar desto starkare blir maten. Önskar ni mindre hetta; dela chilin och ta bort alla frön innan ni skivar upp den. Skiva 1-2 avokado tunt och skölj ruccola och låt den rinna av. Koka pastan och hetta sedan upp rejält med olivolja 1/2-1 dl i stekpanna. Stek chilin, vitlök och ingefära, men var noga så det inte bränns vid. Tillsätt sedan den rejält avrunna spaghettin och blanda noga. Lägg upp i djupa tallrikar, hyvla parmesan eller pecorino över pastan, tillsätt ev. flingsalt och en skvätt olivolja. Lyft ur löken och vitlöken ur tomatsåsen och tillsätt den, ruccola, avokado och toppa sedan med svartpeppar. Et voila, maten är klar!

Tänk på att tomatsåsen blir sötare och fylligare ju längre den kokar. Var därför noga med att smaka av, men låt det gärna gå minst 30 minuter för innan dess smakar den nästan alltid bittert. Denna rätt har många moment i sig så ni behöver lite tid för att laga den även om det är en väldigt enkel rätt. Känner ni att ni vill tillsätta protein så blanda i lite bönor eller linser, det borde fungera ypperligt. Jag tog undan spaghetti till vår 3-åring så hon fick äta utan chili, vitlök och ingefära- ett litet tips till er som har barn som, precis som mitt, är känsliga för stark mat. 
Denna rätt går helt utmärkt att göra även utan tomatsås och avokado men tillsätt då mer ost! Jag använder mig oftast av burktomater från Mutti eller Petti när jag gör tomatsåsen, tycker helt enkelt de är bäst. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar