tisdag 2 augusti 2016

Goda grahamspannkakor.

Innan jag blev gravid med vårt första barn tyckte jag inte om pannkaka. Sedan fick jag cravings på just det och därav uppkom detta recept. Jag tycker inte om sladdriga eller för tjocka pannkakor. Detta recept gör dem lite nyttigare och med mer tuggmotstånd. Detta är mitt allra bästa recept på tunna pannkakor och i princip det enda jag använder hemma.


Goda grahamspannkakor

 4 portioner:

1 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1/2 tsk salt
1 msk potatismjöl
5 dl mjölk
2 ägg
1 msk rapsolja
1 msk smält smör

Smör till stekning.

Gör så här: blanda de torra ingredienserna i en skål. Fyll på hälften av mjölken och rör ihop till en slät smet. Tillsätt sedan resten av mjölken och äggen. Häll slutligen i oljan och det smälta smöret. Låt stå och svälla i ca 30 min före gräddning. Grädda i smörad, medelvarm panna tills pannkakan får färg. Försök att göra dem så tunnan som möjligt, till en fullstor pannan använd knappt en deciliter smet.  

Serveringsförslag: vaniljkvarg med färska bär, lönnsirap och bacon, sylt och grädde, hjortronsylt och fet crème fraîche, turkisk yoghurt med banan och valnötter eller klassikern smör och socker.

Det går självklart lika bra att använda antingen olja eller smör i smeten. Till sällskap med fler än två hungriga vuxna rekommenderar jag att göra 1,5 satser av smeten då det annars kan bli för lite mat. Till två vuxna och två barn är detta perfekt. Pannkakorna är försvinnande goda och gör sig bra i matlåda dagen efter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar