lördag 13 februari 2016

Citron- och vallmomuffins.

Eller lemon poppyseed cupcakes som det heter på engelska. Jag hittade en tårta på en blogg för ett tag sedan som var just en lemon poppy cake och har sedan dess tänkt att jag måste baka något liknande. Sagt och gjort. Idag slängde jag ihop ett egenkomponerat recept på muffins och använde mig av ett tillpiffat basrecept på cream cheese frosting. Gott? Ja!


Citron- och vallmomuffins med citron/limefrosting

ca 12-15 st:

2 ägg
2 dl strösocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g smält smör
1 dl mjölk 
Skal från 1-2 citroner samt saft från 1 citron
1/2 dl blå vallmofrön

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa socker, ägg och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smöret och låt svalna något, häll mjölken i smöret och häll sedan blandningen i den pösiga smeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd sedan ner detta i smeten. Riv citronskal och pressa ur citronsaften, blanda i. Tillsätt vallmofrön. Fördela i muffinsformar, men fyll inte till mer än 2/3. Ha med fördel formarna i en muffinsplåt. Grädda i ca 15 min mitt i ugnen. Låt svalna.


Frosting:
60g rumstemererat smör
100 g cream cheese
5 dl florsocker
  Skal av 1 lime samt 1 citron
3 msk citronsaft
3 msk limesaft

Ev. lemon curd

Gör så här: Blanda alla ingredienserna i en bunke och vispa kraftigt med elvisp eller motsvarande i ca 5 min. Bred eventuellt ett tunt lager lemon curd på de helt svalnade muffinsen innan de dekoreras med frosting. Använd gärna en sprits för att få ett fint mönster. Toppa med vallmofrön.



Här har jag använt en öppen stjärntyll från Wilton.

Jag tyckte dessa muffins blev helt ljuvliga, men jag hade önskat lite mer citronsmak, så nästa gång ska jag göra med lemon curd. Det är enkelt att göra egen lemon curd men det finns också på marmeladhyllan på vanliga matvarubutiker. Var noga med att vispa frostingen i några minuter så att det kommer in tillräckligt med luft i den. Tycker ni att frostingen har en för tjock konsistens späd med lite grädde eller mjölk ( eller mer citronsaft) var försiktig bara så den inte bli för lös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar