fredag 12 februari 2016

Morotssoppa.

Det här är ett omgjort viktväktarrecept som innehåller få propoints men är väldigt mättande och god. Min sambo som inte är något fan av vegetariska soppor tyckte om den!


Morotssoppa

4 portioner:

9 morötter
3 potatisar
2 shalottenlök
12 dl grönsaks-eller lantbuljong
1 msk timjan
4 msk creme fraiche lätt

Salt
Peppar
Crème fraiche
Pesto

Gör så här: skala morötter och potatis och dela i mindre bitar. Klyfta löken. Koka upp buljongen och lägg ner grönsaker och lök. Låt koka i 10-15 min tills allt blivit mjukt. Mixa soppan och krydda med timjan, salt och peppar enl. önskemål. Tillsätt ca 4 msk creme fraiche och rör om. Servera soppan med en klick crème fraiche och lite pesto. Servera med fördel ett gott bröd till soppan. 

Jag använde mig av mini fraiche 5 % till denna soppa. Med ett tillägg av 1 msk mini fraiche och 1 tsk pesto innehåller soppan ca 4 pp/portion! om ni inte räknar points rekommenderar jag en fetare crème fraiche och bröd till soppan. 


3 kommentarer:

  1. Vad använder du för buljong? Tänker att det kan göra stor skillnad om man tar "fel" buljong. Vera ÄLSKAR morotssoppan som kokerskan på förskolan gör men hon har hittills ratat mina försök till soppor. 😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du för smakens skull? Nu körde jag med ekologisk lantbuljong från biofood, tycker den gav bra smak! Är dålig på vanliga grönsaksbuljonger. Kanske kan du testa men hönsbuljong annars?!

      Radera
    2. Jag tog 50/50 ekologisk grönsaksbuljong (knorr) och ekologisk kycklingfond från Fantasty. Blev mycket gott, en ny favorit för min del! Dock ratade Vera även denna så jag måste nog be kokerskan på dagis om receptet...

      Radera