torsdag 11 februari 2016

Snabb och god lunch.

Det kan ibland vara svårt att göra en snabb, god och nyttig lunch. Ett tips är att använda överblivet protein till en god och mättande sallad. Delar med mig av receptet till denna.


Snabb kycklingsallad med ägg och ajvar.

1 portion:

1 ägg
5 stora oliver i saltlag
5 cocktailtomater
Broccoli
Sallad

1 msk crème fraiche eller turkisk yoghurt
1 msk ajvar relish
Kycklingfilé

Gör så här: Lägg ner ägget i kallt vatten, slå på plattan och sätt timern på 13 min för litet/halvstort ägg eller 14 min för ett stort ägg. Skölj och blanda sallad och tomater. Lägg i oliver. Koka upp eller ånga broccolin, lägg sedan ner i salladen. Toppa med kycklingfilé, det färdiga, nedkylda ägget samt en matsked crème fraiche och en matsked ajvar relish. 

Jag använder mig oftast av den broccoli som ska ångas i micron, den som finns i frysdisken. Om man följer anvisningarna på förpackningen blir den perfekt varje gång. Koka annars broccolin i lättsaltat vatten i ca 2-3 minuter. Det går självklart lika bra att göra denna sallad med ett annat protein, tex. lax, tonfisk eller kanske en överbliven köttbit.
Till just denna sallad använde jag mig av 10% turkisk yoghurt och hamnar därav på ett värde av 6 pp för denna måltid. Tänk på att uppskatta storleken på kycklingfilén samt komma ihåg att oliverna innehåller points. Räknar ni inte points kan ni gärna lägg i lite extra godsaker, tex. fetaost då detta är en väldigt mager måltid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar