tisdag 25 oktober 2016

Citron- och limepaj.

Jag är svag för fruktiga desserter- passionsfrukt och citron/lime är mina favoriter. Det kommer då kanske inte som en chock att den paj som jag tycker är allra godast ( av de jag gör själv) är en citron- och limepaj där fyllningen smakar som en syrligare lemoncurd när den serveras väl kyld. Suck, den är god alltså...




Citron- och limepaj

8 bitar:

3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
3 msk vatten

Fyllning:
1 1/2 lime
1 citron
3 ägg
1,75 dl strösocker
2,5 msk vetemjöl
3 tsk vaniljsocker
2 dl vispgrädde (ovispad)

Folie

Vaniljglass eller grädde till servering

Gör så här: Ta fram smöret i god tid före så det blir rumsvarmt, blanda sedan vetemjöl och socker i en bunke och tillsätt smör och vatten. enklast är att använda elvisp eller bakmaskin/kitchen aid. Tryck ut pajdegen i en pajform och ställ in i frysen i ca 10-15 min. Sätt ugnen på 200 grader.

Tvätta skalet på lime och citron och riv sedan skalet fin. Ta bara det yttersta lagret då det vita på frukterna smakar beskt. Pressa sedan ut saften på citronen och limen. Vispa ägg och strösocker pösigt och tillsätt sedan vetemjöl och vaniljsocker. Vispa ihop allt. Tillsätt sedan fruktskal och saft samt ovispad grädde och rör ihop. Smaka av smeten och se så ni tycker den är tillräckligt syrligt och/eller söt- tillsätt annars lite mer citron/lime/socker enligt önskemål men de mått jag har angivit är de jag tycker blir bäst! Häll sedan fyllningen i den kylda pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i 15 min, lägg därefter försiktigt på ett ark folie som inte får tappas ner på pajen då översta skiktet då fastnar, och grädda sedan i ca 15 min till. När pajen är klar ska den vara dallrig men inte helt lös i mitten. Detta ser ni genom att skaka lätt på formen innan ni tar ut den. Pajen ska sedan kylas av innan servering. 

Jag föredrar den kall, men den kan även serveras ljummen. Allra godast är den med vaniljglass, men det fungerar även med grädde. Snälla lämna en kommentar om vad ni tycker om ni bakar denna, så kul med feedback. Foliet läggs på för att pajen annars bränns på ytan, det är regel snarare än undantag så jag bakar den aldrig utan att göra detta moment. Lycka till! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar