onsdag 27 augusti 2014

Egna pitabröd.



Idag fick jag för mig att jag skulle baka egna pitabröd. Sagt och gjort. Shit så enkelt det är att göra och så gott det blir. Jag bytte ut en del av vetemjölet till grahamsmjöl för att få en lite "nyttigare" deg.

Till 6-8 pitabröd:

12,5 gram jäst
2,5 dl ljummet vatten
1 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl


Gör så här:

Smula sönder jästen i den degbunke och häll på ljummet vatten. Se till så jästen löser sig ordentligt. Blanda i salt, grahamsmjöl och 4 dl vetemjöl och arbeta ihop degen, gärna i matberedare/assistent. Om degen är alldeles för lös, ta lite mer mjöl. När degen är färdig strö över lite mjöl, ställ bunken på spisen och lägg över en bakduk för jäsning. Slå i samma veva på ugnen på 275 grader och ställ in en plåt. Låt degen jäsa i 60 min. 

Baka ut degen på mjölad plats till små bollar- dessa göra olika stora beroende på hur många pitabröd ni behöver. Platta till bollarna till rundlar och ta sedan ut den heta plåten, lägg på bröden och grädda i ca 2-3 min på varje sida. Använd en stekspade för att enkelt kunna vända bröden på plåten. Bröden läggs alltså direkt på plåten utan bakplåtspapper eller annat. 

När bröden är klara, ta ut dem och låt svalna något. Skär sedan av toppen och skåra försiktigt med vass kniv så de inte går sönder.


I vissa recept har jag sett att de använder 25 g jäst till 3 dl vatten, man får testa sig fram lite. Jag tyckte bröden blev bra med detta recept, men jag vill inte ha dem extremt fluffiga utan med lite tuggmotstånd! Grädda gärna 3 min på "första" sidan och ca 2 min efter ni vänta dem. Jag fick ut sex st stora fina pitabröd av degen!



Pitabrödshjärta.

Fyll bröden med marinerad kyckling, falafel, kebab, grönsaker, sås- eller varför inte äta dem som som smörgås med smör och ost?! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar