onsdag 2 mars 2016

Plättårta.

Låt oss prata lite om det här att få i barnen mat när de är sjuka, detta eviga trixande. Min personliga åsikt är att ha fokus på vätska då de är riktigt sjuka men att sedan smyga in maten. Allra enklast är ge barnen det som de vill ha; som ofta innefattar glass eller kakor :) Därför kommer här ett litet tips med oändliga variationer som brukar kunna fungera. Dessutom ser det gott ut, vilket jag tror är viktigt för en liten sjukling! Viktigt att tillägga att det inte bara är sjuka barn som kan njuta av den här rätten!


Plättårta

2 portioner ( ca 18-20 plättar):

1 dl grahamsmjöl
1/2 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
1/2 msk potatismjöl
2 dl mjölk
1/2 dl mandelmjölk
1 ägg
1 msk olja

smör/margarin till stekning

Fyllning till tårtan:

Turkisk yoghurt
Sylt/färska bär
1 Banan
ev. Lönnsirap

Gör så här: Blanda mjöl, potatismjöl och salt i en bunke, tillsätta hälften av mjölken och vispa till en slät smet. Tillsätt sedan ägget, resten av mjölken och till sist oljan. Rör till en jämn smet. Låt sedan svälla i minst 30 min. Stek sedan plättarna på medelhög värme i plättjärn, använd fett för att få fin färg på plättarna. 

Ta sedan önskad mängd färdiga plättar och lägg fyllning mellan dem som i en vanlig tårta. Använd yoghurt, skivad banan och bär/sylt i olika lager. Toppa med lite yoghurt och bär,, och eventuellt lite lönnsirap. Servera med mjölk. 

Det går att byta ut fyllningarna mot nästan vadsomhelst. Jag använde turkisk yoghurt, jordgubbssylt, banan, blåbär och lönnsirap. Den turkiska yoghurten kan lätt bytas mot glass eller grädde. Sylten mot färska frukten och/eller bär och lönnsirapen kan helst uteslutas. Nutella och banan kan jag tänka mig är en superbra kombo. Grahamsmjölet gör plättarna lite mer stabila vilket är en favorit här hemma. För nyttigaste plättårtan rekommenderar jag turkisk yoghurt, frukt och bär och att inte använda sirap. Det går förstås utmärkt att använda endast vanlig mjölk i smeten, även om jag tycker att mandelmjölken tillför lite extra! Ett sista tips är att tillsätta 1/2 tsk vaniljpulver i smeten för en uns vaniljsmak i plättarna.

Det skulle vara superkul med lite feedback om ni lagar något av recepten men är förstås inget krav! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar