onsdag 5 februari 2014

Tomatsoppa med basilika.

 
Tomatsoppa med basilika och crème fraiche.

I eftermiddag har jag lagat tomatsoppa på konserverade körsbärstomater från Delize. Under 2012 besökte jag flitigt Stina-Lees blogg och vid ett tillfälle gjorde hon en tomatsoppa som jag tyckte såg så god ut. Det fanns ingredienser listade men inga mått, så jag har skrivit ner hur jag gör denna tomatsoppa.

 
Tomatsoppa:
 
2-3 vitlöksklyftor
1 gul lök
2 burkar Delize körsbärstomater
1 buljongtärning (grönsaks- eller hönsbuljong)
Salt
Cayennepeppar
Socker
Matlagnings- eller vispgrädde
Crème fraiche
Basilika
Olivolja
Balsamvinäger
 
Gör så här: Börja med att skala och hacka lök och vitlök, häll ca 1 msk olivolja i en större kastrull och fräs löken. Häll därefter på båda tomatburkarna, hacka upp 1/2 kruka färsk basilika (eller ca 5-6 matskedar om ni använder fryst) och sänk värmen. Smaksätt med salt, cayennepeppar och socker, lägg därefter i buljongtärningen och fyll en delizeburk med vatten och häll ner. Låt sedan puttra i minst 30 min (den får gärna puttra i närmare 60 min). När soppan puttrat färdigt och tjocknat, häll på ca 1,5 dl grädde, 2-3 msk crème fraiche och en skvätt balsamvinäger (jag använde ca 1-2 msk). Smaka sedan av och krydda mer om det behövs. Låt soppan koka ihop. Om ni vill ha en slät soppa så låt den svalna lite och mixa sedan med stavmixer, annars går det bra att äta soppan som den är. Toppa med lite basilika och en klick crème fraiche.
 
 
Till soppan ikväll bakade jag faktiskt även ett bröd; ett filmjölksbröd. För första gången någonsin blev brödet okej...
 
Enkelt filmjölksbröd:
 
4 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1,5 tsk brödkrydda
3 msk linfrön
4 dl filmjölk
 
Gör så här: Värm ugnen till 175 grader. Blanda mjölet med bikarbonat, brödkrydd, salt och linfrön. Häll sedan i filen och blanda ihop till en kladdig smet. Smörj eller lägg bakplåtspapper i en brödform och stjälp upp smeten. Grädda sedan brödet mitt i ugnen i ca 40-50 min eller tills det lätt släpper från formen på sidorna. Om brödet känns mjukt undertill när ni ta ut det, vänd det upp och ned och grädda någon minut på eftervärme. Jag strödde över lite sesamfrön på toppen. Brödet blev som skrivet bra men nästa gång ska jag riva i en morot för lite saftigare bröd. Jag tror att det blir lika gott att utesluta brödkryddorna också.
 
Vad tror ni skulle vara gott att ha i brödet?

1 kommentar: