tisdag 25 februari 2014

Mormors höstlax.

Min mormor har ett grymt gott laxrecept som jag tänker dela med mig av. Det är väldigt enkelt att göra och middagen står på bordet inom 30 min!

Höstlax till 4 pers:

700 g laxfilé 
3 dl grädde av valfri fetthalt
1 tärning fiskbuljong
1 citron
Salt
Peppar
Olivolja 

Potatis
Broccoli

Gör så här:

Värm ugnen till 200 grader. Kola potatis. Häll lite olivolja i en ugnsfast form, lägg sedan i laxen med köttsidan ner. Grädda laxen i ca 10 min, eller tills skinnet börjar bli krispiga, ta sedan bort skinnet med hjälp av en gaffel, salta, peppra, pressa över saft från en citron och häll på grädde. Lös upp buljongen i ytterst lite vatten och blanda i.  Grädda sedan i ytterligare ca 10-15 min.

Förbered broccoli under tiden laxen är i ugnen. Har ni redskap för att ånga så gör det i samband med att potatisen kokar. Det blir lite extra gott om ni pressar potatisen!

Servera när allt är klart. 

Vill ni ha extra sås passar det ypperligt med en romsås till, men det funkar lika bra med såsen som redan finns i formen.
Tänk på att hålla koll på laxen så den inte blir torr och tråkig. 


Mormors höstlax



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar