tisdag 25 februari 2014

Hallongrottor.

Dessa godingar kallade vi för "syltkakor" när jag var liten och de tillhörde mina favoriter! Imorgon ska jag leverera en beställning av två satser kakor, varav den ena är hallongrottor, samt en tårta till en pojke som fyller sex år. Så ikväll har jag bakat hallongrottor så det står härliga till. Supergoda och enkla att göra!

Hallongrottor:

1,5 dl strösocker 
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver 
1 dl marsanpulver
0,5 krm vaniljpulver
250 g smör eller margarin
Hallonsylt
Kakformar

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Häll de torra ingredienserna i matberedare och blanda ner smöret som skurits i bitar. Har ni ingen matberedare- använd elvisp. "Knåda" degen tills den tar ihop. Rulla ut längder och mät upp ca 50 bitar. Dela längden och rulla bitarna till bollar, lägg sedan ner dessa i formar som placerats ut på en plåt. Gör en grop mitt i kakan genom att försiktigt trycka ner ett finger och lägg i hallonsylt. Grädda mitt i ugnen i ca 8 min för småkakor. Om ni gör större kakor, grädda dem i 11-12 min. 

Vaniljpulver kan uteslutas om ni ej har det hemma. Detta är inte detsamma som vaniljsocker.



Hallongrottor 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar