onsdag 19 februari 2014

Nyskapande tacos.


Ikväll testade jag ett recept från en tidning jag tog på Ica. Jag gjorde såklart om det lite då jag har svårt för att följa recept. Då rätten innehöll lax och koriander gjorde jag en annan rätt till min käre sambo som avskyr koriander och gillar lax sådär mycket. Recepten är för 3-4 personer.


Tacoskal med laxceviche, sallad och creme fraiche

Laxceviche:

300-400 g fryst lax
Saft från 3 st lime
1/2-1 hackad färsk jalapeno
1 kruka färsk koriander 
1 vitlöksklyfta
Flingsalt 

Gör så här:

Dela den frysta laxen i små aptitliga bitar. Pressa ur limesaften, riv vitlöken, hacka jalapeno och koriander. Strö över en nypa flingsalt. Blanda sedan med laxen och ställ in i kylen i minst en timme.

Sallad:

Ta de grönsaker ni föredrar och gör lagom stora bitar. Avokado, majs och tomat gör sig extra bra.



Lövbiffsröra med tacokrydda och jalapeno

Lövbiffsröra:

300-400 g strimlad lövbiff
1/2 hackad jalapeno
1/2 rödlök
1/2 vitlöksklyfta
1 påse tacokrydda

Gör så här:

Strimla lövbiffen och stek snabbt i rejält upphettad stekpanna med lite olivolja. Stek just så pass så köttet får lite färg. Tillsätt riven vitlök, hackad jalapeno och ha lag rödlök. Stek i ca 30 sek. Tillsätt tacokrydda och rör om. Ställ sedan in i kylen en stund.

Servera rätten med taco tubes eller mini tubes, sallad, önskad proteiners och crème fraiche. Tänk på att ta bort alla frön ut jalapenon om ni inte vill ha en stark rätt. För lite mindre syra i laxen dutta i lite honung. Jag blandade i lite vitlök i créme fraîchen som serverades till köttet. En god, enkel och hyfsat nyttig måltid. Och jag fick äntligen min efterlängtade koriander!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar