onsdag 19 februari 2014

Lantbröd version 2.0.


Idag har jag gjort om receptet till lantbrödet jag tipsade om för ett tag sedan och jag tycker det blev ännu godare än sist. Lite nyttigare och frasigare helt enkelt.

Lantbröd halv sats:

2,5 dl vatten
0,5 dl mjölk
12,5 g jäst (1/4 pkt)
1 tsk salt
0,5 msk sirap
2 dl vetemjöl special
3 dl ekologiskt vetemjöl
1,25 dl ekologiskt grahamsmjöl
1/2 riven morot 
4 msk hela linfrön
Sesamfrön

Gör så här:

Blanda mjölk, vatten och jäst i kastrull tills fingervarmt och blanda i övriga ingredienser. Moroten ska rivas fint. Låt jäsa under bakduk i 90 min. Häll ut degen på mjölat bakplåtspapper direkt på plåten, forma till ett bröd och toppa med sesamfrön. Grädda i 16-17 min i 250 grader, mitt i ugnen.

Det blev det bästa brödet hittills tycker jag! 


Lantbröd version 2.0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar