torsdag 13 februari 2014

Hamburgare på högrevsfärs och hemlagade pommes.

Ikväll gjorde jag en riktigt onyttig middag! Hamburgare på högrevsfärs med hemlagade pommes. Jag har hört folk berätta om högrevsfärs och att det blir stor skillnad att laga burgare på den jämfört med vanlig nötfärs. Nu kan jag konstatera att det stämmer!


Pommes:

Potatis
Olja
Flingsalt

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Skär potatisen i stavar eller klyftor. Häll över olja och tillaga mitt i ugnen tills potatisen fåt en gyllenbrun färg. Strö över flingsalt innan servering.


Hamburgare:

ca 600 g högrevsfärs
salt
peppar
2-4 msk tigersås
Olja

Gör så här:

Blanda ner tigersås, önskad mängd salt och peppar i färsen och forma till fyra hamburgare. Hetta upp en grillpanna med olivolja, stek sedan så att hamburgaren får en ordentlig yta. Lägg sedan burgarna i ugnsfast form och stoppa in längst ner i ugnen i ca fem minuter. Håll koll på köttet så det inte blir helt genomstekt om ni vill ha det lite rosa.


Jag valde att servera med knaperstekt sidfläsk, tomat, bladspenat, rödlök, saltgurka, ketchup och en snabb dressing av crème fraiche, lätt majonäs, tigersås, lite sötstark senap och ketchup. Det goda havre och dinkelbröden kommer från Korvbrödsbagaren.

Vilka tillbehör vill ni absolut ha på er hamburgare?


Hamburgare på högrevsfärs med hemlagade pommes

2 kommentarer:

  1. Låter mumsigt! Var hittar man högrevsfärs?

    SvaraRadera
  2. Jag köpte färsen på Ica Kvantum!

    SvaraRadera