tisdag 18 februari 2014

Spaghetti Carbonara.



Har ni saknat uppdateringar? Det har varit lite bloggtorka men jag planerar att ta igen det nu! I förra veckan tillagade jag en, hemma hos oss, bortglömd klassiker; spaghetti carbonara. Det blev så himla gott, så jag rekommenderar verkligen att ni testar att göra det. 


Spaghetti carbonara
 

Spaghetti carbonara:

Spaghetti till fyra personer 
Ett paket bacon eller ca 150 g sidfläsk
1 gul lök
4-8 ägg
1 dl grädde 
Parmesanost
Salt
Peppar

Gör så här:

Koka upp vatten och lägg i pastan. Hetta upp en stekpanna. Lägg i bacon/sidfläsk och stek tills det får lite yta, hacka lök och blanda ner i köttet. Sänk värmen på plattan, knäck i fyra ägg, tillsätt grädde, parmesan, lite salt och svartpeppar. Rör om. När pastan kokat färdigt vänd ner den i äggblandningen och låt puttra i ca 30 sek under omrörning. Servera gärna med en rå äggula, nymalen svartpeppar och lite extra parmesan. 

Det blir godast med riktig parmesan men det går bra med färdigriven i påse. Jag gjorde rätten med vispgrädde men det går såklart att byta ut mot en produkt med mindre fett. Rätten funkar bra även med ketchup om man nu gillar det. En del rekommenderar att riva i lite vitlök för mer smak, gillar ni vitlök så testa. Servera med fördel en liten tomat och mozzarellasallad med olivolja till maten. Det tar ungefär 15 min att tillaga rätten.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar