tisdag 18 februari 2014

Torsk med äggsås.


Torsk med äggsås och potatis
 
 
Det verkar som jag fått en förkärlek för gamla favoriter den sista veckan. Gårdagens middag blev kokt torsk med äggsås, ärtor, potatis och sallad- en av mina favoriter som barn. Och jag kan upplysa om att rätten står sig utmärkt än idag.
 
Torsk med äggsås:
 
400-600 g torsk
1 tsk salt
5 dl fiskbuljong
 
2 ägg
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 krm salt
Vitpeppar
Persilja
 
Potatis
 
Gör så här:
 
Koka potatis. Hårdkoka äggen och lägg dem i kallvatten. Vispa ihop mjöl och en del av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken och koka upp. Tillsätt sedan salt och vitpeppar efter behag, ställ sedan såsen åt sidan.
 
Koka upp fiskbuljong i en ganska stor kastrull, tillsätt salt och skär sedan fisken i portionsbitar. Koka fisken på svag värme i ca 3-4 min. Fisken ska vara genomkokt men inte överkokt.
 
Koka under tiden upp såsen igen. Skala, hacka och vänd försiktigt ner äggen. Tillsätt persilja. Ta upp fisken ur vätskan, häll över sås och servera med potatis och någon grönsak.
 
 
Det behövs ca 600 g fisk till fyra vuxna personer. Även potatismos passar bra till rätten. Fryst såväl som färsk fisk funkar. Se till att röra om ordentligt i såskastrullen och inte koka på för hög värme då såsen lätt bränns vid. Rätten tar max 30 min att tillaga!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar