tisdag 1 mars 2016

Oreo cakepops.

I lördags gjorde jag cakepops för första gången och de blev verkligen supergoda. Jag använde med av Oreos som är lite saltare i smaken än tex Ballerina men jag kan tänka mig att det också blir gott. Kakorna kan bytas ut till vilka fyllda kakor som helst.


Oreo cakepops

12-15 st:

1 paket Oreo cookies
2 msk färskost (Philadelphia)
100 g choklad
Strossel

Cakepopspinnar/sugrör


Gör så här: Mixa oreokakorna tills alla större bitar är borta. Mosa i färskosten i kaksmulorna. Rullar genast till bollar och låt sedan dessa stå kallt i ca 10 min. Smält under tiden chokladen i vattenbad och ta fram pinnarna. Ta sedan in de kylda bollarna, doppa ena sidan av pinnen i den smälta chokladen och tryck in den i bollen. Upprepa med alla bollar och ställ sedan svalt i ytterligare någon minut. Doppa sedan alla bollar i den smälta chokladen så att fyllningen täcks. Tänk på att inte använda ett för stort kärl till chokladen så att bollarna verkligen går att doppa. Toppa med strössel och kyl före servering. 

Förvaring av cakepops kan vara lite trixigt. För att vara säker på att de står upp kan ni hälla socker i ett glas eller en skål, så pass mycket så pinnarna kan stå rakt, innan ni kyler dem. Cakepopspinnar finns att köpa på tex Cervera eller att beställa online från olika sidor som säljer baktillbehör. Jag blandade mörk och ljus choklad när jag doppade mina bollar. Om ni gör detta; var försiktiga så inte chokladen blandas helt och hållet så allt  blir ljusbrunt. Dessa blir försvinnande goda och passar utmärkt på barnkalas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar