tisdag 16 februari 2016

Zucchini- och fetaostbiffar.

När jag var yngre fanns det ett café här i Sundsvall som hette Tinell's som var mitt absoluta favoritställe. De hade så himla goda rätter och bakverk. En sak som jag åt där var deras zucchini- och fårostbiffar med sallad och tsatsiki. När de för många år sedan släppte sina recept i bokform lyckades jag tyvärr inte få tag på en, men har ändå kommit över detta ljuvliga recept.


Zucchini- och fetaostbiffar

6 portioner:

1 Zucchini
1/2 purjolök
1 hg dill
8 ägg
200 g fetaost
2-3 vitlöksklyftor
2 tsk salt
5-6 dl mjöl

Olivolja

Sallad

Gör så här: Gör i ordning en sallad och tsatsiki och ställ i kylen. Riv zucchinin grovt, hacka purjolök och dill. Blanda allt i en bunke. Knäck i äggen och rör ner mjölet lite i taget och blanda tills alla klumpar försvunnit. Blanda i salt, pressa i vitlök och smula ner fetaosten.

Hetta upp olivoljan (1/3 av pannan) och låt pannan bli riktigt varm innan stekning. Stek 1-2 min på varje sida.

Tsatsiki

4 portioner

2 dl turkisk yoghurt/matlagningsyoghurt
1/3 gurka
1-2 vitlöksklyftor 
ca 1 tsk vitvinsvinäger
ca 1 msk olivolja
Salt
 Peppar
ev socker


Gör så här: Riv gurkan grovt, strö på lite salt och låt vila i ca fem minuter, krama sedan ur vätskan ur gurkan. Blanda gurka och yoghurt. Pressa i önskad mängd vitlök, vinäger och olivolja och blanda. Smaka av med salt och peppar, om det smakar beskt, ta i en knivsudd socker. Ställ svalt innan servering.  

Servera biffarna med tsatsiki och sallad, gärna med tomater och oliver. 

Om ni är vitlöksälskare, ta den större mängden vitlök som står. Jag är ingen större vitlöksälskare och drar därför gärna ner på mängden vitlök i recepten. Dessa biffar ska ätas varma och omgående efter stekning. De är helt suveränt goda och passar utmärkt som vegetarisk finmat!

1 kommentar:

  1. Men skjut mej, så gott! Jag har drömt om att få äta Tinells Zucchini-biffar igen! Morgondagens middag,tackar!!

    SvaraRadera