onsdag 17 februari 2016

Köttfärssås med basilika och crème fraiche.

Alla har sitt sätt att göra köttfärssås. Jag tror det är få av er läsare som aldrig tillagat en köttfärssås, med kött eller vegetarisk. Ibland tycker jag att det är skönt att göra en annan typ av sås än " den gamla vanliga". Då min dotter verkligen inte tycker om paprika har jag också måstat anpassa köttfärssåsen här hemma. Detta är en av de bättre såserna, som blir smakrik utan att vara stark!


Köttfärssås med basilika och crème fraiche

4 portioner:

500 g nötfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 förp. krossade tomater med basilika/örter
1-2 msk Basilika färsk eller fryst
2 msk Ketchup
4 msk crème fraiche
Salt
Svartpeppar
Curry
Olivolja

Spaghetti

Sallad

ev. Parmesan.

Gör så här: Stek nötfärs, lök och vitlök i stekpannan på hög värme i olivolja. Krydda med salt, svartpeppar och en knivsudd curry- smaka av för att se så färsen är tillräckligt salt. Blanda i de smaksatta krossade tomaterna, basilika och ketchup. Låt puttra och smaka av ytterligare, ev behövs det tillsättas mer salt och/eller mer av någon av de andra kryddorna. Tillsätt sedan 4 msk creme fraiche och ca 1 tsk olivolja och låt puttra i ca en timme. 

Gör en sallad och koka spaghetti och servera. Hyvla gärna parmesan på toppen. För en lättare variant byt ut pastan mot "morotsspaghetti" som jag tipsat om innan. Uteslut crème fraiche eller använd en magrare variant. Och uteslut parmesan, det är gott ändå!

Smaklig spis.

 Detta är min favorit av de lättare crème fraicherna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar