lördag 20 februari 2016

Chili på hönsfärs.

Häromdagen hittade jag ekologisk hönsfärs när jag handlade. Då jag försöker hålla nere på mängden rött kött som konsumeras i hemmet samt att det var ett superbra pris bestämde jag mig för att prova. Efter lite googlande hittade jag detta recept:

https://www.mathem.se/recept/ulrika-brydlings-chili-pa-honsfars

Naturligtvis gjorde jag om receptet lite och i slutändan blev det så här:


Chili på hönsfärs med crème fraiche och koriander

4 portioner:

500 g hönsfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
3 st morötter
1 röd chili
2 msk färsk ingefära
1 msk oregano
1 msk spiskummin
3 msk ketchup
1 frp krossade tomater med chili
1 frp blandade ekologiska bönor
1/2 frp svarta ekologiska bönor
2,5 dl vatten
2 msk kycklingfond
Salt
Peppar

Crème fraiche 
Koriander

Bröd typ rostfranska eller baguette
Olivolja
Vitlöksklyfta
Flingsalt

Gör så här: Hacka lök och vitlök, stek detta och hönsfärsen med lite olivolja i upphettad panna/kastrull (en stor som rymmer allt). Riv morötter, ingefära och hacka chilin och tillsätt detta. Lägg i oregano, spiskummin, ketchup och de krossade tomaterna. Häll sedan på vatten och kycklingfond och låt koka i ca 15 minuter. Tillsätt sedan bönorna, efter att ha sköljt av dem i kallt vatten och låtit dem rinna av, och smaka av med salt och peppar. 

Värm en stekpanna  så den är glödhet. Lägg brödet på en skärbräda, dela vitlöksklyftan och gnugga mot brödet. tillsätt olivolja och lägg brödet i pannan. Stek brödet tills det blivit gyllenbrunt. Vänd sedan brödet och pensla på lite olja även på andra sidan. Ta ur stekpannan och strö över lite flingsalt.

Hetta till sist upp chiligrytan och låt koka i mat någon minut. Brödet ska serveras direkt ur pannan så se till att tajma med grytan. Servera med crème fraiche och koriander. 

För en lättare måltid: skippa brödet och välj en mager crème fraiche och/eller ost!
Koriandern är bara att utesluta om man inte gillar det.
Det blir mycket gryta av detta recept och ett utmärkt sätt att ta tillvara på resterna är att gratinera grytan i ugnen med ost! Fyll ugnssäkra portionsformar, strö på ost och gratinera i 225 grader i ca 10 minuter. Även här är det gott med en klick crème fraiche till! 



Här har jag tagit tillvara på resterna genom att gratinera grytan! Jag blev förvånad över hur gott det blev! Smaklig spis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar