söndag 17 augusti 2014

Knäckig rödvinbärspaj!

Röda vinbär tillhör mina favoriter (de svarta är mina allra sämsta). Jag har genom åren bakat många marängtårtor som förgyllts av de röda vinbären, men igår ville jag testa något annat och resultatet blev en knäckig rödvinbärspaj!

Du behöver:

5-6 dl röda vinbär, rensade 
1 msk potatismjöl
1,5-2 msk socker

160g smör
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver 
1,5 dl socker
1 dl rostade kokosflingor

Ev vit choklad

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg de röda vinbären i en pajform, strö över potatismjöl och socker. Bland försiktigt runt.

Rosta en dl kokosflingor. Smält sedan 160 g smör och blanda sedan i mjöl, socker och bakpulver. Blanda slutligen i kokosen och om ni önskar lite hackad eller riven vit choklad. Smeten blir ganska tjock och stabbig. Bred ut smeten över vinbären och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min. Pajdegen ska få en lätt gyllenbrun färg. Grädda dock inte för länge för då blir degen stenhård.

Servera med vaniljsås, vaniljglass eller lättvispad grädde.


Tänk på att röda vinbär är naturligt sura och att ni därför måste tillsätta lite extra socker om ni vill ha et paj åt det sötare hållet. Jag tillsatte den minsta angivna sockermängden och hoppade över den vita chokladen- men jag gillar den sura smaken!

Hoppas det smakar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar