lördag 9 augusti 2014

Den godaste på länge...


Igår överträffade jag nästan mig själv. Jag är ofta kritisk och tycker att det jag lagar behöver förbättras, men igår stämde allt.

Glasnudelsalladen är en gammal favorit från arlas receptbank som jag ändrat lite. 

Receptet hittar ni här: http://www.arla.se/recept/nudelsallad-med-chili-och-spenat/
Jag brukar skippa spenaten, göra lite mer "dressing" och ta i lite mer chili.

För att fira att min köttälskande sambo har några dagars semester köpte vi en fin bit oxfilé, marinerande och lättgrillade denna. Mums.

Lättgrillad asieninspirerad oxfilé (2 pers):

Ca 350 g oxfilé 
1 dl rostade sesamfrön 
1 msk flingsalt 
1 tsk svartpeppar

1/2 tsk honung
1 tsk soja
1/2 lime
Olivolja

Gör så här:

Honung, soja, lime och olivolja, smaka av och tillsätt mer av något om det behövs. Pensla köttet med blandningen. Lägg sedan rostade sesamfrön, flingsalt och svartpeppar på en tallrik och rulla köttet så fröblandningen fastnar på kanterna. Snabbstek sedan köttet på kolgrill eller i riktigt varm grillpanna, skär sedan i tunna skivor och servera till glasnudelsalladen!

Servera gärna med creme fraiche med havssalt.

Köttet blir snabbt kallt, och dressingen tränger fort in i glasnudelsalladen så servera denna rätt genast. Gillar ni inte blodigt kött blir det säkert minst lila gott om ni steker/grillar den aningens längre än jag gjorde. Testa detta, ni kommer bli nöjda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar