söndag 9 februari 2014

Laxpasta.


Laxpasta med chili, spenat och dill.

Denna supergoda laxpasta slängde jag ihop för ett tag sedan och det har fort blivit en favorit hemma hos oss. Jag har inga exakta mängder på ingredienserna utan har höftat mig fram. Jag kommer skriva ut ungefärliga mått så får ni anpassa efter tycke och smak. Receptet är för ca 4 personer.

Laxpasta:

Färsk pasta ( ca 500 gram)
400 gram laxfilé eller fryst laxfilé i bitar 
80-100 gram bladspenat
1/2 röd chili 
1/2 vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
1/2-1 fiskbuljong
2-3 dl grädde
1-2 msk dill färsk eller fryst
Citron 
Salt
Peppar

Gör så här:
Hetta upp en panna, häll i lite olja och snabbstek vitlök och chili. Låt inte vitlöken brännas vid. Skär laxen i tärningar och stek med vitlöken och chilin. När fisken börjar dela sig, dela den i mindre bitar. Lägg i bladspenat och tomatpuré. Fyll sedan på med grädde och lägg i fiskbuljong. Låt puttra en stund. Koka under tiden upp vatten till pastan. När pastan läggs i, smaka av såsen och tillsätt dill, citron, salt och peppar efter behag.

Servera den krämiga laxsåsen med pastan och en god sallad!  Det går att använda allt från matlagnings- till vispgrädde till såsen. Använder ni matlagningsgrädde kan ni dock behöva tillsätta lite crème fraiche. Personligen vill jag ha min sås mer tomatig så jag brukar ha i mer än 2 mak tomatpuré men detta är en smaksak. En liten skvätt vitt vin passar säkert ypperligt att hälla i för en mer vuxen smak.

Enjoy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar