tisdag 4 februari 2014

Äppelkompott utan tillsatt socker.



Från början lagade jag detta som efterrätt till min dotter och kom efterhand på att det passar till ganska mycket. Det är något så enkelt som äppelbitar som kokats i lite vatten tillsammans med kanel. i Slutändan blir det som en kompott eller som ett mos som smakar sött och gott utan tillsatt socker och passar utmärkt i filen eller på gröten. När jag lagar detta till dottern mosar jag de mjuka äppelbitarna noga, men om ni lagar detta till äldre barn eller vuxna är det lika gott att behålla äppelbitarna som de är.

Gör så här:

- Skölj och skala ett eller flera äpplen. Jag använder alltid ekologiska äpplen för att få den bästa smaken. skär sedan äpplet i små bitar och lägg dessa i en kastrull.
- Fyll på vatten så pass att det nästan täcker äppelbitarna, strö över önskad mängd kanel och koka upp.
- När blandningen kokat upp sänk värmen och koka 5-10 min beroende på vilken konsistens ni vill ha.
- Häll upp i noga rengjord glasburk.
 Om ni testar detta i syfte att ge till ett spädbarn utan tänder så koka i 10 minuter och mosa sedan med en gaffel. Kom ihåg att blandningen inte innehåller konserveringsmedel och således endast håller några dagar i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar