onsdag 31 januari 2018

Semmelkladdkaka med kardemumma


Fettisdagen närmar sig med stormsteg. Jag tyckte inte ens om semlor förut och när nu i det närmaste besatt! Det är dock vissa saker som jag kräver av en bra semla, exempelvis en luftig bulle och hemgjord mandelmassa. Och jag har sett förbi diverse semmeltrender ända tills jag nu fick för mig att baka en semmelkladdkaka. Och jisses... Testa ni också!




Semmelkladdkaka med kardemumma

8-10 bitar

125 g smör
2 1/2 dl mandelmjöl (motsvarar ca 100g)
1 1/2 tsk kardemummakärnor
2 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 krm vaniljpulver
2 nypor salt
3 ägg

ca 2 dl vispgrädde
rostade mandelspån 

Ev sprits


Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och ställ åt sidan. Blanda mandelmjöl, vetemjöl. 1 tsk stötta kardemummakärnor, strösocker, vaniljpulver och salt i en bunke. Rör ner äggen och tillsätt slutligen det smälta smöret, blanda till en slät smet. Häll smeten i en ugnsform med bakplåtspapper (24 cm). Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Kakan ska vara ganska lös i mitten när den tas ut, men inte rinnig. Låt svalna, helst i kylskåp.

Innan servering: vispa ca 2 dl vispgrädde medelhårt. Skär upp kakan i bitar och spritsa sedan grädden med vald tyll över varje bit. Lägg sedan på rostade mandelspån och fördela den sista 1/2 tsk stötta kardemumman jämnt över bitarna. Naturligtvis går det att spritsa grädde över hela kakan också men tänk på att grädde håller sig betydligt sämre än själva kakan i kylen om allt inte äta upp på en gång.

Kakan ska vara väl kyld innan servering för godast resultat. Smaksätt gärna grädden med en knivsudd vaniljsocker. Självklart går det att servera grädde vid sidan om och skippa mandeln och/eller kardemumman ovanpå om det faller er bättre i smaken. Jag använde mig av färdigrostade mandelspån men annars kan man köpa och rosta själv. Ett sista tips är att se till så äggen är rumstempererade innan de knäcks i smeten. Det är lätt att smeten blir grynig annars om äggen är liiite kalla och smöret liiite varmt.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar