måndag 10 oktober 2016

Broccoligratäng.

Nu var det längesen jag uppdaterade här. Det beror inte på att jag inte har lagat mat eller att jag inte velat dela med mig- det beror helt enkelt på tidsbrist. Två barn under 4 år kräver verkligen sitt! Men nog om det. Jag har beslutat att minska konsumtionen av kött här hemma och pga detta försökt laga mer fisk/fågel/vegetariskt. Det sistnämnda kräver sitt då jag inte varit speciellt bra på att laga vegetarisk mat innan. Här nedan följer ett recept på en broccoligratäng som äts som varmrätt eller som tillbehör. Det bästa med den här rätten är att den går att variera massor; den kan vara helt vegetarisk eller inte. Hemma hos oss är detta storfavoriten hos N 10 månader!




Broccoligratäng:

tillbehör: 4 port varmrätt: 2 port


Frusen eller färsk broccoli (gärna eko) 450-600g
2 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
1-2 dl riven ost
Ev riven parmesan
Salt
Peppar
ev Chilipulver


Gör så här: Värm ugnen till 200 grader. Koka broccolin i ca 2 minuter, låt buketterna sedan rinna av väl. Vispa upp äggen och tillsätt mjölk och grädde. Tillsätt den rivna osten, ev parmesan samt salt och peppar. Om så önskas tillsätt även lite chilipulver, ca 1 krm. Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 min. 

Alternativ: Krutonger och bacon är två saker som passar utmärkt att slänga ner i denna gratäng, det gör den också lite matigare. Det går såklart utmärkt att göra gratängen antingen på mjölk eller grädde. 

Jag brukar inte tillsätta chili då barnen ska äta men annars blir det väldigt gott! Det går fort att slänga ihop denna gratäng och det är perfekt när man har ett paket frusna broccolibuketter liggandes i frysen! Som tillbehör serveras detta med fördel till fisk men det är gott även till kött. Om ni lagar detta till varmrätt servera med en matigare sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar